Arvekyllingen

Dette er en av de oppskriftene som går i arv, ikke akkurat fra generasjon til generasjon, men fra selskap til selskap. Der alle damene (og nå er jeg ikke kjønnsdiskriminerende) sitter med hver sin blokk, penn og papir når middagen er fortært. Jeg fikk den fra min svigerinne, som i sin tur hadde fått den fra en på jobben. Og skal jeg tro henne, og det har jeg all grunn til å gjøre, har alle damene på jobben hennes denne retten på sin ”sikker vinner når vi er mange til middag-liste”.

Du søler ut en stekepanne på din vei mot det ferdige resultatet, og du må koke ris eller pasta til, men det er helt greit. Gleden ved å sette denne retten på bordet er mye større enn to skitne gryter.

Dette trenger du til 4 voksne og 6 unger:
2-3 ss olivenolje
5-6 tomater
8 kyllingfileter
1 løk
2 fedd hvitløk
1 gul paprika
1 rød paprika
3 dl kremfløte
3 dl creme fraiche
150 g hvitost
salt
pepper

Sett stekeovnen på 200 grader.
Smør langpanna med 1 ss olivenolje før du deler tomatene i skiver og legger i bunnen av panna.
Del opp hver kyllingfilet i 4-5 biter. Ha 1 ss olivenolje i stekepanna og brun halvparten av kyllingbitene på ganske sterk varme. Dryss over litt salt og pepper. Kyllingen trenger bare å få en brun stekeskorpe før du fordeler bitene over tomatene i langpanna. Gjør det samme med resten av bitene.

Skrell og finhakk løk og hvitløk og ha det i stekepanna når du er ferdig med kyllingen. La det surre på ganske svak varme i 4-5 minutter til løken har blitt blank og myk. I mellomtida deler du paprikaene i to og tar ut kjernehuset før du skjærer dem opp i staver. Fordel både paprikaen og løkblandingen over kyllingen. Hell over fløten og creme fraichen, og strø på salt og pepper. Riv osten på den grove siden av rivjernet og fordel den på toppen. Sett hele langpanna på rillen under midten i stekeovnen og la det steke i 40 minutter.

Kok ris som du serverer ved siden av. Og kanskje en grønn salat.

 

Comments
9 Responses to “Arvekyllingen”
  1. Bente sier:

    Tusen takk for denne oppskriften – den er bare super!

    • Anne sier:

      Denne retten er enda mer smakfull dersom du blander inn et glass med taco saus medium styrke med cream fraichen – smaker veldig bra!! Ellers er retten lik!!!!

      anne

  2. Line sier:

    Artig!

    Denne oppskriften florerte i mange barselgrupper i 2002 og 2003. Jeg vil tro det finnes en variant av den i de fleste norske hjem.

    Jeg bruker sprøstekt sopp, frisk estragon og chili, i tillegg. Det blir helt nydelig.

    Takk for mange flotte oppskrifter. Jeg har fulgt deg i flere år. Særlig har jeg brukt kyllingoppskriftene. Jeg savner forresten den gamle nettsiden din. Angrer på at jeg ikke lagret flere oppskrifter derfra.

    Line

    • frutimian sier:

      Hei Line!
      Takk for gode forslag til kyllingretten.
      Jeg vet at mange savner de gamle sidene mine, og det har tatt litt lenger tid enn planlagt å få denne bloggen opp å på skikkelig vis. Mange av de oppskriftene som var på hjemmesiden min vil komme dit etterhvert. Om ikke alt for lenge vil denne siden gå over til: http://www.frutimian.no. (det er noe stoff der nå også, men layouten er ikke ferdig)
      Håper å se deg der.
      Marit

  3. Fruen sier:

    Her skjer det ikke mye – morsdagen er overstått, sammen med Valentines dager etterpå, og her har vi ikke blitt inspirert til noe som helst føre disse dagene. Hva er poenget liksom? En SOLvert skal vel bidra med noe?

  4. Tone sier:

    Denne vil jeg prøve! Men hva gjør du med tomatene? Legger de hele i formen?

  5. bakebolla sier:

    Bør jeg doble når vi er 8 voksne?

Legg igjen en kommentar

