Verdens beste boller!

Jeg har den perfekte bolleoppskriften! Den er opprinnelig fra mamma. Og det fine med den er at bollene alltid blir vellykket! Av alle oppskrifter jeg har hatt på trykk i bøker, aviser og magasin, er det ingen jeg jeg har fått flere tilbakemeldinger på enn denne. Jeg har fått uttallige mailer, telefoner og sirlig håndskrevne brev fra stort sett damer, men også noen menn, om at bakelivet deres endelig er reddet. At de etter veldig mange forsøk endelig greier å få luftig og god gjærbakst. Så når jeg skriver at dette er verdens beste boller, har jeg mange som er enig med meg i akkurat det.

Disse bollene har jeg bakt sammen med mamma hundrevis av ganger helt fra jeg var bitteliten. Det er en ting jeg har gjort hver eneste gang, og det er å ta minst en bolle – så snart den er kald nok til at jeg kan holde den skikkelig – grave ut innmaten og spise den, fylle hullet med godt hjemmelaget syltetøy og fortsette å spise. Det at syltetøyet renner nedover haken og genseren er en del av sjarmen.

Denne oppskriften gir 20 boller. Jeg lager alltid dobbel porsjon. Det tar ikke noe lengre tid, og gir dobbel glede! Bollene som blir til overs, legger du i en frysepose og putter i fryseren. Tines i stekovnen på 150 grader i ca. 10 minutter.

100 g smør
ca. 550 g hvetemel
90 g sukker
½ ts bakepulver
1 ts kardemomme
¼ ts salt
3 1/2 dl melk
50 g gjær eller 1 pk tørrgjær
rosiner
1 egg til pensling

Smuldre smøret i melet. Det kan gjøres for hånd eller i en food processor. Bland i resten av det tørre. Bruker du tørrgjær blander du det inn sammen med resten av det tørre.

Varm melken til 37 grader og rør ut den ferske gjæren i den hvis det er det du bruker. Mens mikseren går på forholdsvis lav hastighet, tilsetter du væsken i en stråle. Elt deigen godt sammen til alt melet et godt innarbeidet og deigen begynner å slippe bollen så vidt. Dette er en forholdsvis løs deig, men vær ikke bekymret av den grunn.

Dekk bollen med et bakeklede eller plastfolie og sett den på et lunt sted til heving. Den skal heve til den har blitt omtrent dobbelt så stor. Det tar omlag 45 minutter.

Ha litt hvetemel på bakebordet og hvelv deigen over. Kna inn rosinene. Rull ut 20 boller og legg dem på et bakepapirkledd stekebrett.

Sett stekeovnen på 225 grader.

Etterhev bollene i 20 minutter under et klede. Pensle dem med sammenpisket egg og stek dem midt i ovnen 10−12 minutter.

Avkjøles på rist.

Du bestemmer selv om du vil gjøre dette for hånd eller bruke en kjøkkenmaskin. Resultatet blir det samme. Fordelen med å bruke hendene er at du får en mye bedre følelse med hvordan deigen oppfører seg, og hvordan den skal kjennes ut for å ha den rette konsistensen.

 

 

Comments
2 Responses to “Verdens beste boller!”
  1. Christel sier:

    Denne skal vi prøve – har nettopp laget dine nugattisnurrer og de ble fantastisk gode! Hverdagslykke:-). Tusen takk!

Legg igjen en kommentar

