Blåbærmuffins

Jeg fikk en småfortvilet melding tidligere i dag fra en fast bruker av hjemmesiden min, som nå har forsvunnet. Blåbær var innkjøpt og bakebollen var klar, men ingen muffinsoppskrift var å finne. Flere av dere som har brukt hjemmesiden min trofast, vil nok kanskje savne noen oppskrifter, men jeg har dessverre ikke anledning akkurat nå til å holde både blogg og hjemmeside oppdatert. Jeg kan imidlertid låve at jeg kommer til å legge ut en del av de oppskriftene jeg hadde på hjemmesidene mine her på bloggen. Så savner du en oppskrift, send meg gjerne en melding, så får vi se hva som skjer.

Her er iallfall blåbærmuffinsene som Kristine savnet.

Dette trenger du til 12 muffins

400 g hvetemel
2 ts bakepulver
½ ts natron
175 g brunt sukker
100 g smør2 egg
1 ½ dl matfløte
1 dl matyoghurt
100 g blåbær, ferske eller frosne

Stekes på 200 grader i 20-25 minutter. Sett muffinsformer oppi et muffinsbrett.

Muffins som dette er virkelig fort gjort å lage. Den krever ingen miksmaster og nesten ingen rørejobb med bare håndkraft heller. Noen runder med sleiva er det eneste som skal til.
Bland hvetemel, bakepulver, natron og sukker i en bolle. Smelt smøret og bland det sammen med egg, fløte og yoghurt og ha det oppi bollen sammen med det tørre. Rør det kjapt sammen. Rør forsiktig inn blåbærene.

Fordel røren i muffinsformene. Har du ikke et muffinsbrett, kan det være lurt å ha muffinsformene doble slik at de holder fasongen.

Plasser muffinsbrettet, eller løsformene oppå et stekebrett og stek muffinsene på nest nederste rille. Bruk en bakepinne for å sjekke om muffinsene er gjennomstekt. Stikk pinnen midt nedi en av muffinsene. Er pinnen tørr, er muffinsene ferdige mens hvis det fester seg røre til pinnen, må de få noen flere minutter i stekeovnen. Hvelv muffinsene ut av muffinsbrettet og la dem avkjøles på en bakerist.

 

Comments
10 Responses to “Blåbærmuffins”
  1. Tanja Torsnes sier:

    Kjære fru Timian.

    Jeg vil henge meg på den fortvilede blåbærmuffins-damen.

    Matpakkeboka di kom jeg over for et par år siden – og ble begeistret. Jeg ikke er noen befaren matlager i noen retning – bare glad i å spise allslags god mat. Men dine oppskrifter ble jeg motivert til å prøve meg på. Ved en tilfeldighet oppdaget jeg hjemmesiden din på nettet, like før jul – og jublet! Jeg laget fyrstekaken din til julaften (nam!) og skulle nå til å boltre meg videre i alle de fristende oppskriftene du hadde på siden din. Men så – borte var den!!

    Jeg har skjønt at det skal fylles opp med bra oppskrifter på bloggen din etterhvert (i går hadde vi «romjuls»laks på seng av grønnsaker til middag ;)) men jeg føler meg litt satt på bar bakke igjen, om du skjønner – nå som jeg hadde funnet «svaret» på min «matsøken».

    Jeg har ingen erfaring med hverken hjemmesider eller blogg, men er det på ingen måte mulig at hjemmesiden kunne ligge der som den var, uten oppdateringer og tilsyn..? Om ikke, kunne jeg da få ønske fyrstekakeoppskriften gjengitt på bloggen din? Jeg har nemlig mer god marsipan liggende, tiltenkt akkurat den kaken.

    Jeg takker uansett for de appetittvekkende og informative oppskriftene du deler med oss!

    Vennlig hilsen
    Tanja Torsnes

    .

    • frutimian sier:

      Hei Tanja!
      Jeg skjønner at stengingen av siden min kanskje var litt overilt.
      Jeg skal tenke litt og se hva jeg ender opp med å gjøre.
      Fyrstekaken kommer i løpet av kvelden.
      :o) Marit

  2. Fruen sier:

    Jeg er også en av de som regelmessig har tittet innom sidene dine for matlyst og inspirasjon, og så plutselig finner jeg den ikke! Trist! Hvorfor er den borte, tenkte jeg?
    Jeg skulle bake en gulerotkake, din kake, og så er den borte! Fortvilet! Man tuller nemlig ikke med andre gulerotkaker når en kjempegod oppskrift er funnet.

    Please?🙂

  3. Fruen sier:

    Ok.
    Det jeg virkelig lurer på er hvorfor du slettet alle oppskriftene du hadde lagt ut? Så begynner du altså helt på nytt ser det ut som. Jeg mister litt tålmodigheten må jeg innrømme.
    Da er det nesten bedre å følge andre matbloggere – ærlig talt.

    • frutimian sier:

      Sånn er livet. Jeg har valgt å legge ned nettsiden for så å gå over til en ny blogg. Her ser du den i wordpress.com. Om noen dager kommer slipper du å skrive wordpress-adressen, og kan da finne bloggen på frutimian.no
      Ofte kan det bli litt fram og tilbake akkurat når man starter opp .Jeg beklager det, men sånn er det.

  4. Fruen sier:

    Jaha, ja. Nå ser jeg at de som har spurt etter muffins og fyrstekake har fått svar og oppskrift, men jeg registrerer at min henvendelse ikke ble imøtekommet. Synd. Jeg får vel heller lete i en annen matblogg og finne en der da.

    • frutimian sier:

      Hei Fruen!
      Du må ikke være så sinna :o)
      Gulrotkaken kommer på frutimian.no så snart jeg har fått ferdig den nye layouten som jeg skal ha der. Jeg har valgt å ikke legge ut noe nytt nå i påvente av at det som må ligge i bunn skal bli helt ferdig.
      Jeg lover at gulrotkaken skal bli det første nye jeg legger ut på bloggen når alt er klart😀
      God søndag!

Legg igjen en kommentar

