Koteletter med saus og grønnsaker

Jeg tilhører den delen av befolkningen som synes at en saftig kotelett er både skikkelig godt og veldig enkelt å lage. Legg merke til at jeg skriver saftig, for det må den være. Det forutsetter at koteletten du kjøper må være litt tykk. Og så må du for all del la alt fettet være på mens du steker koteletten. Så får du heller skjære det vekk etterpå. Uten fett, blir koteletter pr definisjon tørt!

Da jeg var på butikken hadde de store bunker med asparges liggende, og jeg lot meg friste til å kjøpe asparges fra Peru. Fullstendig politisk ukorrekt, og jeg kunne med fordel latt meg styre at det korrekte, for de smakte ikke spesielt godt. Det er en grunn til at vi skal holde oss til sesongvarene. Rosenkålen er definitivt sesongvare, og den smakte fullstendig fortreffelig.

Dette trenger du til 4 personer:

4 koteletter

salt og pepper

litt smør og olje til steking

3 fedd hvitløk

4 røde sjalottløker eller 1 vanlig rødløk

2 ss creme fraiche

ca 1 dl vann

rosenkål

asparges (trenger ikke å være med på denne tiden av året)

poteter

Skjær snitt i fettranden på kotelettene. Ha på godt med salt og pepper. Brun to og to i en stekepanne på sterk varme med smør og olje. Ta ut kotelettene.

Finhakk hvitløken og del opp rødløken. Fres det i stekepanna noen minutter, på svakere varme. Ha i creme fraichen og vannet og rør rundt.

Legg i kotelettene, sett på lokk og kok på medium varme i 7 minutter.

Rens rosenkålen og aspargesen. Legg dem i panna, sett på lokket igjen og kok videre i 3-4 minutter.

Server kokte poteter til.

Comments
4 Responses to “Koteletter med saus og grønnsaker”
  1. Radiojente sier:

    Dette skal jeg jammen prøve snart. Det er altfor lenge siden jeg har laget koteletter. Aspargesen, derimot, den kan folk få ha for seg selv.😉

  2. ellen hvattum sier:

    Dette skal vi prøve etter 5 mila.
    Oppskriften ser veldig god ut!!

Legg igjen en kommentar

