Romjulsmat

Etter mange dager med deilig og smakfult kjøtt og dertil tilhørende saftige sauser, har magen nå gitt klar beskjed om at den vil sette pris på en dag eller to med fisk og lett tilbehør.

For å gjøre det hele enkelt og greit, deler jeg opp massevis av grønnsaker og har det i en ildfast form sammen med salt og pepper.


Lar det steke i 20-25 minutter på 225 grader. I mellomtiden gjør jeg klar noen laksefileter.

Så legger jeg dem oppå grønnsakene og fordeler litt creme fraiche på toppen av skivene.

Skrur ned varmen til 200 grader og steker videre i 13-15 minutter. Veldig enkelt og utrolig godt!

Ingrediensliste

5-6 poteter

1/3 brokkoli

1/3 blomkål

1/2 rød paprika

1/2 gul paprika

1 hel hvitløk

2 selleristilker

3 ss olivenolje

1 1/2 ts salt

nykvernet pepper

4 laksefileter á 150 g

2-3 ss creme fraiche

Slik gjør du

Sett stekeovnen på 225 grader, over- og undervarme.

Vask potene godt eller skrell dem dersom skallet er stygt. Del dem i båter. Del opp brokkoli og blomkål i buketter. Del paprikaene og fjern kjernehusene. Skjær dem opp i litt store, robuste biter.

Alle som har lest noen av mine middagsoppskrifter før, har kanskje skjønt at jeg har et nært forhold til hvitløk. Jeg elsker den runde og milde hvitløksmaken som kommer fram når den blir bakt i stekeovnen. Og ikke bekymre deg sånn over den eventuelle hvitløkånden som kommer når du har spist hvitløk. Jeg har ennå ikke mistet en eneste venn på grunnlag av mitt, til tider, store hvitløkinntak! Så del hele hvitløken i to vannrett.

Hakk opp selleristilkene. Dette er selleri fra min egen hage, så her har jeg med bladene også. De gir også god smak. Ha alt dette oppi en langpanne og fordel olivenolje, salt og pepper over. Rør rundt slik at det blir godt blandet. Sett langpanna inn i stekeovnen og stek i 20-25 minutter. Du skal kjenne at potetbitene begynner å bli litt myke.

Dryss godt med salg og pepper over laksestykkene. Ta langpanna ut av stekeovnen, legg fiskestykkene over grønnsakene og fordel creme fraiche over fisken. Senk varmen til 200 grader og stek videre i 13-15 minutter. Da skal potetbitene være helt møre og fisken flake seg.

Comments
2 Responses to “Romjulsmat”
  1. En herlig oppskrift! Takk!

    Tips: creme fraiche kan evt byttes ut med majones, litt fiskekryddermix, evt kvernet eller sort pepper, som topping. Jeg antar sitronpepper også vil være supert, men har ikke testet det ennå.

Legg igjen en kommentar

