Langstekt juleribbe

Jeg vet det er mange som ønsker å spare den originale juleribba til julaften, så da er kunsten å finne andre tilberedningsmåter nå i adventstiden. Jeg må jo spise ribbe mer enn én gang i løpet av hele desember, for jeg elsker en godt krydret og saftig ribbe!

Det å få ribba saftig er heldigvis ingen uoverkommelig oppgave. Ikke å få til sprø svor heller! For saftigheten, er det kunststykke å steke kjøttet på såpass lav varme at alt fettet får god tid på seg til å formelig smelte inn i selve kjøttet. For du kan like det eller ikke, men det er i stor grad fettet som gir den gode smaken på den ferdige ribba. Så når du skal kjøpe ribbe, velg ut et stykke som har bra med fett på seg. Og vil du ikke spise fettet, skjærer du det bort når du starter med spisingen.
Her gnir jeg inn ribba med godt krydder og langsteker den på 100 grader i 8-10 timer. Det blir fantastisk saftig og godt. Og for fremdeles å ha igjen noen smaker til julaften, bytter jeg ut både ertestuing og surkål med en deilig soppsaus.

Jeg sier bare: Løp og kjøp ribbe!

Legg igjen en kommentar

